
Uniunea Europeană deschide o nouă eră pentru șoferii cu permis categoria B. În urma adoptării Directivei privind permisele auto, la 29 septembrie 2025, limitele de greutate pentru categoria B sunt extinse pentru prima dată după zeci de ani, adaptând legislația la realitatea vehiculelor electrice și a celor cu tehnologii alternative.
Astfel, șoferii vor putea conduce vehicule cu masa totală de până la 4.250 kg, iar în anumite condiții speciale – chiar până la 5.000 kg. Până acum, limita era de 3,5 tone, ceea ce excludea din categoria B multe transportoare electrice, autocaravane mari sau furgonete cu celule de combustie, al căror plus de greutate provine din baterii sau sisteme alternative.
Creșterea limitei la 4,25 tone va fi disponibilă pentru șoferii cu cel puțin doi ani experiență la volan și care urmează o instruire suplimentară privind siguranța și manevrabilitatea vehiculelor mai grele, similar actualului cod B96. Noua regulă se aplică atât vehiculelor individuale, cât și ansamblurilor cu remorcă, atâta timp cât masa totală nu depășește 4,25 tone.
Excepția de 5 tone vizează doar vehiculele cu propulsie alternativă – electrice, pe hidrogen sau gaz – cu greutatea suplimentară strict legată de sistemul energetic. Șoferii care vor conduce astfel de vehicule vor trebui să urmeze cursuri speciale despre tehnologii de înaltă tensiune, stabilitate și reîncărcare, iar aceste mașini nu vor putea fi folosite pentru transport comercial.
Decizia UE este salutată de constructorii auto și reprezintă un pas esențial în tranziția verde, reducând presiunea birocratică asupra proprietarilor de camper-e, transportoare electrice sau vehicule de intervenție. Printre modelele vizate se numără Mercedes eSprinter, Ford E-Transit, Fiat Ducato și MAN-TGE în variante electrice sau camper, precum și microbuze comunale sau autospeciale de intervenție ușoare.
Implementarea efectivă depinde de fiecare stat membru: unele țări vor adopta doar limita de 4,25 tone, în timp ce altele, precum Germania sau Olanda, pot aplica excepția de 5 tone. Până în 2030, toate statele membre trebuie să transpună regulile în legislația națională, iar școlile de șoferi vor începe să elibereze noile coduri europene.
Noile reguli aduc flexibilitate și reduc barierele pentru șoferii privați și profesioniștii necomerciali, dar nu modifică cerințele pentru transportul de marfă, care rămâne reglementat de categoriile C și CPC.
Sursa foto: libertatea.ro





