
Sărmana presă locală! De foame, nu de drag, scriu bieții oameni articole despre „plecarea marilor companii din România” — dar cu grijă! Să nu cumva să pară că guvernul Bolojan are vreo vină. Că atunci se închide robinetul cu contracte, și rămân iar muritori de foame.
Așa că se inventează vinovați mai exotici: „suveraniștii”! Ei sunt de serviciu la toate relele, de la prețul uleiului până la falimentul companiilor multinaționale. Haier și Carrefour pleacă? N-are legătură cu taxele aberante, cu birocrația sau cu lipsa de predictibilitate. Nu! Pleacă pentru că niște români pe Facebook au aplaudat greșit. Așa scriu jurnaliștii „responsabili”, care între două conferințe de presă cu platouașe recită cu patos: „Suveranismul ne distruge!”
Între timp, realitatea se uită la noi și râde amar: fabrici închise, sute de oameni fără locuri de muncă, și o administrație care își lustruiește imaginea în oglinda presei cumpărate la bucată.
Iar în orășelul nostru liniștit, unde „marea reformă” se reduce la tăieri de panglici și poze cu zâmbetul setat pe 12 megapixeli, primarul Politeanu își trăiește gloria: e prezent peste tot. În ziare, pe bannere, în ședințe, la inaugurări de bănci vopsite. Dacă s-ar face o statistică, probabil că în Ploiești apar mai multe articole despre „viziunea primarului” decât despre gropile din asfalt.
Dar ce contează? Imaginea e totul. Într-o țară în care economia se topește ca un frigider Haier lăsat în soare, presa locală găsește mereu un unghi optim: cum să dea vina pe altcineva fără să deranjeze sponsorul. Și uite-așa, jurnalismul devine marketing, adevărul se transformă în „parteneriat media”, iar poporul — public-țintă pentru dezinformare cu zâmbet de PR.
Până la urmă, nu doar companiile pleacă din România. Pleacă și demnitatea. Pleacă și conștiința. Rămâne doar o întrebare: cât de credibilă mai poate fi presa care nu mai respiră aer, ci doar reclama puterii?
sursa foto: colombotelegraph.com





