
Ministerul Educației a lansat un program special pentru elevii cu rezultate școlare excepționale: cei care obțin media 10 pe linie pot finaliza doi ani de studiu într-un singur an școlar. Măsura se aplică o singură dată în fiecare ciclu de învățământ – primar, gimnazial sau liceal – și nu include clasele de început de ciclu.
Programul este legal și poate fi accesat în orice școală din România, însă în practică rămâne puțin cunoscut și rar utilizat. În județul Giurgiu, de exemplu, doar o elevă din mediul rural, de la Liceul „Udriște Năsturel” din Hotarele, s-a înscris și intenționează să finalizeze simultan clasele a XI-a și a XII-a.
Organizarea și rigurozitatea contează
Georgiana Dragnea, eleva participantă, explică secretul succesului: „Cel mai important este să fiu organizată. În fiecare zi îmi notez pe agendă tot ce am de făcut și apoi rezolv materia treptat, recapitulez constant, pentru a nu lăsa materia să se adune”.
Directoarea unității, Georgeta Neagu, subliniază că accesul la program nu este pentru oricine: „Copiii care nu au media anuală 10 nu au ce căuta aici. Evaluarea este riguroasă și include un test interdisciplinar dificil. Fiecare elev trebuie să aibă cel puțin nota 9 la toate disciplinele”.
Goana după note, un fenomen îngrijorător
Criticii acestui sistem atrag însă atenția asupra unei probleme mai profunde: obsesia după note. Violeta Estrella Bontilă, directoarea Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga” din Timișoara, a declarat pentru TVR Info că „pentru foarte mulți dintre părinți sau din societate nu contează ce știe un elev, ci ce note are. Dacă este un elev de 10, contează diploma, nu cunoștințele”.
Aceeași observație este confirmată și de Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București: „Există copii care se tăvălesc pe jos pentru că au luat 9 și nu 10. Această vânătoare de note s-a transformat într-o adevărată teroare”.
Standarde naționale de evaluare și pilotarea lor
Pentru a contracara aceste probleme, Ministerul Educației a anunțat implementarea standardelor naționale de evaluare pentru fiecare disciplină, începând cu anul școlar 2025-2026. Bogdan Cristescu, directorul Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare, a explicat că standardele vor fi pilotate în școli în primul trimestru al anului 2026, urmând să fie finalizate până în luna iunie. Ministrul Daniel David a precizat că standardele pentru liceu vor fi finalizate simultan cu cele pentru ciclurile primar și gimnazial.
Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ (ROFUIP 2024) prevede că toate evaluările trebuie să respecte aceste standarde, iar nerespectarea lor constituie abatere disciplinară. Evaluările vor fi variate – teste scrise, proiecte, probe practice sau referate – și rezultatele vor fi înregistrate în catalogul școlar, electronic sau pe hârtie.
Concluzie
Programul care permite elevilor de 10 pe linie să finalizeze doi ani într-unul singur poate fi o oportunitate excepțională pentru performanță, dar scoate în evidență tensiunea din sistem: în timp ce unii elevi excelează, societatea și părinții pun adesea accent mai mult pe note și diplome decât pe cunoștințe reale. În contextul analfabetismului funcțional și al goanei după note, rămâne de văzut cum acest program va influența educația performantă în România.
Sursa foto: edupedu.ro



